donderdag 22 augustus 2013

Hi, how are you today!


Deze vriendelijke begroeting heb ik ontelbare keren aangehoord tijdens mijn vakantie in Amerika, waar ik de afgelopen weken met mijn vrouw en twee kinderen was.


In dat land is blijkbaar ooit een afspraak gemaakt dat iedereen elkaar op deze wijze begroet. Het uitroepteken achter de kop boven dit stukje klopt natuurlijk niet, want het betreft immers een vraag van de één aan de ander. De vraag van de kassière, de politieagent, de kelner, de taxichauffeur, de stewardess en velen anderen aan mijn adres heb ik steevast beantwoord met “fine” incl. een toelichting waarom het zo goed gaat met mij in de supermarkt. Immers als mij iets wordt gevraagd, geef ik netjes antwoord.

Dit blijkt een misverstand te zijn. Het is eigenlijk niet de bedoeling om antwoord te geven, maar meer om vriendelijk te glimlachen en eventueel de wedervraag te stellen, zonder dat daarop wordt geantwoord natuurlijk. Het geven van een antwoord kan al gauw leiden tot een echt gesprek en dat is nu juist niet de bedoeling. Amerikanen zijn/doen vriendelijk maar hebben ook haast en zijn efficiënt. Een lang gesprek over koetjes en kalfjes in de winkel of in de horeca, zoals dat hier wel gebeurt, bestaat daar niet. Het is ook niet voor niets dat er geen vertaling in het Engels is van dit typisch Hollandse gezegde.

Is deze vriendelijke begroeting dan wel gemeend? Is de uitbundige hartelijkheid van de gemiddelde Amerikaanse gastheer in een horeca gelegenheid überhaupt wel oprecht of ben ik keer op keer in een soort toneelstuk beland? Het is tenslotte bekend dat een aanzienlijk deel van het loon bestaat uit fooi, dus het is niet zo gek dat een mens daar rare dingen van kan gaan doen.

De Amerikaan is positief ingesteld en vermijdt lastige gesprekken als iets fout is gegaan.

In het zeer populaire restaurant Spice Market in New York heb ik meegemaakt dat wij per abuis een voorgerecht te veel kregen geserveerd. Aangezien het hier “shared food” betrof hadden wij  niet direct door. Ik wist niet meer precies wat wij besteld hadden.

Pas bij navraag bij de gastvrouw liet zij enigszins beschamend weten dat dit fout was gegaan, maar dat er voor gekozen was om ons hier niet over te informeren en ons rustig te laten genieten van deze meevaller. De positieve “vibe” moet en zal intact blijven.
 
Eenmaal terug in Nederland stelden velen mij de vraag of ik mij niet stoorde aan de plastic vriendelijkheid en de geveinsde interesse die je in de horeca tegenkomt. Tot mijn eigen verbazing – dit had ik van te voren nooit verwacht – heb ik mij daar helemaal niet aan gestoord. Sterker nog, eigenlijk interesseert het mij helemaal niet of het compliment over mijn kleding gemeend is of niet. Ook de uitbundig positieve reacties op de kwaliteit van mijn Engels moeten geacteerd zijn, dat kan niet anders. Echt of niet, het werkt!

Het heeft onze stemming keer op keer positief beïnvloed en leidde niet zelden tot het door ons terug-complimenteren van de horecamedewerkers aangaande zijn of haar schoenen, haardracht, kledingkeuze of wat dan ook. Beetje flauw misschien, maar wel geestig en de positieve stemming is gezet, iedereen happy!

 Wij vinden hier in nuchter Nederland dat de omgang met de gast echt en eerlijk moet zijn. Oprechte vriendelijkheid en anders maar een beetje terughoudend als eerlijkheid tot vervelende situaties kan leiden. Ga naar Amerika en je weet hoe het moet! De gast wil beleving en een “funtime”, dan zal ‘ie het krijgen ook! Alles wordt daarvoor uit de kast getrokken. Daar hoort ook een beetje (goed) acteren bij. De gast wordt bij de hand genomen en vermaakt met een lach, een vriendelijk woord, een compliment een verjaardagslied of een goocheltruc aan tafel.

Alles gericht op het welbevinden van de gast. Het andere goede nieuws is; dit is bijna iedereen te leren.

Kom naar Oud London en maak mee wat ik heb geleerd (maar dan wél gemeend natuurlijk..). De rekening krijgt u bij ons pas als u er om heeft gevraagd en niet zoals in Amerika als de kelner door zijn repertoire is en vindt dat het tijd is voor de gasten om in te pakken en af te ronden.

Rest mij nog één vraag aan u
Hoe gaat het met u vandaag?

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten